World to word mapping - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Valerie Tijhuis - WaarBenJij.nu World to word mapping - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Valerie Tijhuis - WaarBenJij.nu

World to word mapping

Blijf op de hoogte en volg Valerie

24 Augustus 2014 | Noorwegen, Oslo

Lieve Lezers,

Er zijn alweer twee weken voorbij, de tijd vliegt! In deze twee weken heb ik heel wat nieuwe mensen leren kennen, de stad en omgeving verkend, m'n eerste colleges gevolgd en verschillende andere dingen ontdekt. Ik ga proberen de world die ik hier om heen zie te omschrijven met woorden. (zie titel;)

In mijn vorige blog schreef ik dat alcohol zo duur is en dat ik daarom dacht dat het niet zoveel gedronken zou worden... Dit blijkt helemaal niet waar. Als ik de verhalen van mensen om mij heen hoor. In twee 'lectures' over de Noorse samenleving werd zelfs duidelijk gemaakt dat Noren juist heel veel drinken (en dan pas veranderen in sociale wezens). Ik zal een plaatje toevoegen wat daarbij vertoond werd.

Ook in de 'Noorse samenleving' lecture: Als je op straat iemand groet met 'Hei' krijg je 4 van de 5 keer geen antwoord (in Oso, in andere steden kon het anders zijn).Of op school als kinderen moeten hardlopen, krijgt diegene met de gemiddelde tijd het hoogste cijfe, ze gaan ver in hun streven naar gelijkheid. Naja de beste man had nog veel meer van dit soort grapjes/feitjes met cartoons. (als je nieuwsgierig bent zoek op fb: I fucking love norway). Het meest gekke vond ik wel dat toen ik mensen van de kerk deze dingen vertelde stemden ze allemaal in met 'that's so true'. Ik was verbaasd, ik heb nog niet zulke vreemde noren ontmoet.

In college kom ik ze ook bijna niet tegen ik volg mijn vakken met heel veel internationals (ik denk dat ongeveer 10% noors is.) Toch was er een miscommunicatie en dacht mijn eerste docent dat ze het college in het Noors moest geven, gelukkig kon ze switchen naar het engels;)
Ik heb onder andere college over hoe kinderen een taal leren. Hoe ze het de klanken leren make, hoe het ritme en losse woorden gaan ontdekken in een stroom van woorden. Dit maakt dat ik me nu regelmatig een baby voel als ik mensen Noors hoor spreken. (En Nederlands gaat soms gek klinken, ik ben twintiggg jaar, die g is raar, de vrouw die vroeg of ik dat ik n het nederlands wilde zeggen reageerde met: 'wauw, what's happening in your throat'). Een belangrijke term uit college word to world mapping, hoe kinderen leren dat dat waar je op zit een stoel is enz., heb ik omgedraaid in de titel van dit reisverslag, dus deze term vergeet ik nooit meer;)

Van taalverschillen naar cultuurverschillen. Het is best een ervaring om met allemaal internationale studenten om te gaan. Chinezen zijn kinderlijk enthousiast, willen je met alles helpen maar snappen niet zo goed als je iets niet wilt wat zij voorstellen. Amerikanen zijn soms echt zo overdreven als in films, een meisje: 'Oh my gosh the joker (supermarket) is so much better in Norway than it is back in America..blablabla, herhaling). En dan heb je bijvoorbeeld de Duitsers die qua cultuur heel veel op de Nederlanders lijken.

Ik trek nu vooral op met wat Nederlanders, Duitsers en wat andere Europeanen. Alles wordt hier een beetje last minute gepland en besloten. Wil je ergens naartoe, post het op facebook, spreek en tijd af en ga. Iedereen wil Oslo en omgeving graag verkennen dus er is altijd wel iets te doen. De omgeving van Oslo is supergroen. Met het openbaar vervoer ben ik twee keer (gratis) naar de eilandjes die voor de kust van Oslo liggen geweest, ik heb gezwommen in een meertje en ben met de metro een berg op geweest. De metro stopt dan in het bos op een plek vanaf waar je een prachtig uitzicht over de stad hebt.

Tenslotte is er dan natuurlijk ook nog 'the capital city' itself om te verkennen. Ik begin een beetje een mind-map te vormen. Ik vind het heel leuk om te merken dat het steeds meer 'mijn stad' wordt. In de stad zijn veel dingen te ontdekken afgelopen weekend heb ik een rondleiding door het gemeentehuis gehad en was er een street food festival.

ik ga weer afsluiten met een paar 'just so you know's'
- Ik moet mijn was doen in een wasserette, ik moest beide keren dat ik de was deed terug lopen om wasmiddel op te halen.
- Regen en zon dat gaat hier prima samen, regenbogen zijn geen vreemd verschijnsel.
- Ik heb besloten samen met Ilona, Oslo de stad van de sculpturen, Noorwegen de stad van de uitzichten.

ha det bra (het beste)

Valerie

  • 24 Augustus 2014 - 22:22

    Elsje:

    Wat schrijf je leuk.grappig die cultuur verschillen.groetjes



  • 08 September 2014 - 11:41

    Joke:

    Volgens mij heb je het super naar je zin in Noorwegen.
    Leuk om te lezen en zien wat je meemaakt.
    Succes met je essays!

    Groetjes van je tante Joke

  • 08 September 2014 - 22:56

    Valerie:

    Ja ik heb het naar mn zin:) Thanks!

  • 16 September 2014 - 16:56

    Willemien:

    Hee lieve Val!

    Wat een superleuke blog! Tof om zo alles te lezen en een beetje een beeld te krijgen hoe het daar gaat!
    We moeten maar snel weer afspreken om te skypen :)
    Heel veel plezier! Maar volgens mij komt dat helemaal goed.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Oslo

Het leven in de Noorse hoofdstad

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Lenge siden sist

09 Oktober 2014

Noen høydepunkter

21 September 2014

flotte fjellturer

07 September 2014

Jeg trives i Oslo

24 Augustus 2014

World to word mapping
Valerie

Actief sinds 10 Aug. 2014
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 6063

Voorgaande reizen:

08 Juli 2015 - 18 Juli 2016

Valerie in Downunderland

08 Augustus 2014 - 19 December 2014

Oslo

08 Augustus 2014 - 19 December 2014

Oslo

Landen bezocht: